Strategisch spelplezier in Dungeon Keeper
Dungeon Keeper is een strategisch videogame waarin spelers de rol van een Dungeon Keeper op zich nemen. Het doel is om een ondergrondse kerker te bouwen en te beheren, terwijl je deze beschermt tegen indringende helden die op zoek zijn naar schatten en monsters willen vernietigen. Spelers gebruiken een muis, die in het spel als een hand wordt weergegeven, om kamers te bouwen en spreuken uit te voeren. Het spel biedt een isometrisch perspectief dat kan worden ingezoomd en gedraaid, en stelt spelers in staat om een van hun wezens te bezitten voor een eerste-persoons ervaring.
De speler begint met een Dungeon Heart en een aantal imps, die de basis vormen voor de werkzaamheden in de kerker. Het opzetten van een infrastructuur is essentieel, met kamers voor monsters, voedselbronnen en een schatkist. Spelers kunnen verder in de technologieboom komen, waardoor ze nieuwe kamers kunnen ontgrendelen. De dynamiek tussen verschillende wezens voegt een extra laag strategie toe, en de doelen van elk niveau zijn gericht op het verslaan van helden of andere Dungeon Keepers.